GDPR
Håndtering af persondata Formål med håndtering af oplysninger
For at du kan underskrive en anmodning om begravelse, er det en forudsætning, at:
- Den sagsbehandlende myndighed modtager og behandler oplysninger om afdøde, afdødes eventuelle ægtefælle/registreret partner, anmelder og/eller kontaktperson.
- Anmodningen om begravelse og ligbrænding behandles i de datasystemer, som den sagsbehandlende myndighed benytter.
- Den sagsbehandlende myndighed kan indhente relevante oplysninger fra andre myndigheder og institutioner (som behandler sager om begravelse og ligbrænding), hvis det er nødvendigt for sagsbehandlingen.
Oversigt over afleverede oplysninger
Myndigheden behandler disse oplysninger om anmelder:
- Navn med CPR-nummer
- Relation til afdøde
- E-mail adresse og telefonnummer
Myndigheden behandler disse oplysninger om afdøde:
- Navn med CPR-nummer
- Dato for dødsfald og dødssted
- Hvor afdøde skal stedes til hvile
- Dato og sted for en eventuel højtidelighed
Myndigheden behandler disse oplysninger om en eventuel ægtefælle eller
registreret partner til afdøde:
- Navn og CPR-nummer eller fødselsdato (hvis personen ikke har CPR-nummer)
Myndigheden behandler disse oplysninger om en eventuel indtaster:
- Navn og E-mail adresse
Myndigheden behandler disse oplysninger om en eventuel kontaktperson:
- Navn
- E-mailadresse og telefonnummer
Dataansvarlig og databehandler
Disse myndigheder kan blive involveret i sagsbehandlingen af en
anmodning om begravelse og ligbrænding:
- Afdødes bopælssogn på dødstidspunktet eller • Sognet hvor afdøde gik bort, hvis afdøde ikke havde registreret bopæl i Danmark
- Kirkegård/begravelsesplads, hvis afdøde skal begraves i Danmark.
- Domstolsstyrelsen (på vegne af stifteretterne)
De nævnte myndigheder har ifølge Cirkulære nr. 9352 af 23. maj 2018 fælles dataansvar.
Hvor længe opbevares dine oplysninger?
- En anmodning om begravelse og ligbrænding, som godkendes eller afvises af den sagsbehandlende myndighed, bliver ifølge Lovbekendtgørelse nr. 593 af 1. december 1975 gemt i 5 år. Derefter slettes, anonymiseres eller overføres ansøgningen til arkiv efter reglerne i arkivlovgivningen.
(Link: Lovbekendtgørelse nr. 593 af 1. december 1975)
Anmodninger om indsigt
- Hvis du vil benytte dine rettigheder eller anmode om indsigt i den sagsbehandlende myndigheds håndtering af dine oplysninger, skal du rette henvendelse til myndigheden. Det sagsbehandlende myndighed er det sogn, hvor afdøde boede ved dødsfaldet. Hvilket sogn vil fremgå af din kvittering. Henvendelser om andre myndigheder eller institutioners behandling af dine oplysninger, rettes direkte til dem.
Dine rettigheder
Du har følgende rettigheder (efter nævnte artikler
i Databeskyttelsesforordningen
- Ret til indsigt i det relevante sogns behandling af dine oplysninger (Artikel 15)
- Ret til at få berigtiget, slettet eller begrænset behandlingen af oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lov (Artikel 16-18)
- Ret til at gøre indsigelse mod sognets behandling af dine oplysninger (Artikel 21)
Databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til Folkekirkens behandling af dine oplysninger,
kan du henvende dig til Kirkeministeriets databeskyttelsesrådgiver.
Henvendelser om andre myndigheder eller institutioners behandling af
dine oplysninger, rettes direkte til dem.
Klage over håndteringen af persondata
Du har ret til at klage over de dataansvarliges behandling af dine oplysinger til Datatilsynet efter reglerne i databeskyttelsesforordningens artikel 77.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om deregistreredes rettigheder.
Du kan kontakte Datatilsynet fra din digitale postkasse på borger.dk eller
pr. e-mail til dt@datatilsynet.dk.
Love og regler
Ansøgningen om behandles efter følgende regler:
- Lovbekendtgørelse af lov om begravelse ogligbrænding (Lovbekendtgørelse nr. 43 af 17. januar 2020)
- Lovbekendtgørelse af lov om begravelse ogligbrænding(Bekendtgørelse nr. 593 af 1. december 1975)
- Dødsboskifteloven (Lovbekendtgørelse nr. 1335 af 26. november 2015)
- Cirkulære om fælles dataansvar i forbindelse med Kirkeministerietsfælles systemer vedrørende personregistrering, valg til menighedsrådsamt sognebåndsløsning (Cirkulære nr. 9352 af 23. maj 2018)
- Databeskyttelsesforordningen (EU-forordning nr. 2016/679)
- Databeskyttelsesloven (Lov nr. 502 af 23. maj 2018)
- Tilgængelighedsloven (Lov nr. 692 af 8. juni 2018)